Nuffnang Latest!

Wednesday, October 20, 2010

Insuran Prudential

Sejak mula keja, tahun 2001, aku tak pernah terima idea untuk membeli insuran. Kenapa? Sebab aku sangat berpikiran negatif, tak percayakan orang, dan tak nampak apa kepentingan insuran tu pada aku. Lagipun, sebab tak penah jadi apa-apa kot kat aku (alhamdulillah syukur).

Sampai la skarang, 2010, barulah minda dan hati aku terbuka untuk terima perkataan insuran dalam hidup aku. Kenapa? Sebab aku dah berpikiran separa positif, dah mula percayakan orang, dan dah nampak apa kepentingan insuran tu pada aku. Lagipun, aku dah mula tua. Manalah tau...

Semalam, aku dengan rasminya dah beli insuran Prudential dari kawan aku, Suzana, kat Old Town Kopitiam yang pada asalnya aku tak support, tapi dah tempat tu je yang senang nak jumpa. Setelah bertikam lidah secara aman, al-maklumlah aku ni susah skit, dan demi nak memahami apa yang tersurat dan tersurat, barulah aku pilih untuk terima apa yang disyorkan.

Penyudahnya, aku lebihkan skit kat bayaran premium bulanan. Dapat la menyimpan sambil dapat kelebihan kalau aku permanent disabilities, yang mana dapat lebih banyak compared to bila aku mati. Sebab? Dah mati, bukannya aku dapat pun merasa duit tu. Paling untung, laki aku dengan Pak Ein, si bapak yang mata duitan itu. Hahaha! Pendek kata, yang lebih penting, kalo aku sakit dan tak mampu, ha yang tu aku nak banyak la kan.

Memang buat masa sekarang, company aku bayar semua. Memang aku pikir dua tiga kali, apa faedahnya aku amik lagi insuran sendiri. Jawapannya? Untuk allowance yang Prudential offer. Memang la kos rawatan, bedah, bilik, ubat, company tanggung. Tapi dengan adanya allowance dari Prudential ni, aku dapat la duit kocek buat bekalan tanggungan yang lain. Betul tak?

Pastu, Prudential plak kuarkan skim baru, yang mana aku bleh dapat auto upgrade pada tahun ke-5 dan ke-10. Senang-senang je bayar macam biasa, tapi total benefit tu bertambah-tambah. Patu kalau aku tak claim apa-apa pada setiap tahun, aku dapat lagi bonus dari Prudential. Tak ke bagus gitu? Sudahlah sihat, dapat duit pula. Doa-doakan la ye.

Aku harap, dengan adanya insuran ni, aku tak perlu la jatuh sakit dan gunakan semua ni. Tak nak la mintak kan. Tapiiiiiii kalo aku sakit, at least, aku dah terbela. Harap-harap, senang la proses nak claim nyer plak ye? Tak gitu? Hik!

(P/S: Terbela tu bukan bela ayam ye, terbela tu terjaga la...)


10 comments:

Lily Riani said...

u pun prudential, hemm... arwah dad i upset masa i beli insurance dia kata wasted. typical malay culture.

i bot mine during my first job, premium below rm100 per mth with GE. sbb i kawan ngan cina, diarang kata bagus etc etc etc.... i piki, bukan rugi pun, its like saving with benefits. early this yr, i bot one more for myself & sis.

Biqque said...

mmg la, dulu kitorang satu keluarga takde insuran...betul2 typical malay culture bak kata u...

skang, ha baru la nak sedar diri...hehehe! (tu pun masih separa sedar sbb company bayar...)

Liz said...

Bagus tindakan anda. Demi menjamin masa depan kita dan orang yang menyayangi kita (org yg tak sayang kita buat apa nak jadi penama)... Syabas!

(kalau autodebit jer lagi senang, sah2 terus duit tu dibayar ke syarikat insurans anda. Takde alasan nak berbelanja lebih :P )

Biqque said...

(tapi autodebit ada charge rm1)

Unknown said...

I pun amik prudential..tapi yg PruBSN Takaful tu..

suzana prudential said...

Makesure kita ambik ins yg ada medical card...b4 sign baca term and policy dl...sb x nak susah di kemudian hari...cr ins yg ..
-Had tahunan dan had keseluruhan sehingga 80 tahun yang tinggi


-Kebebasan memilih hospital dan doktor untuk merawat anda


-Perlindungan 24 jam diseluruh dunia


-Perkhidmatan bayaran secara online di lebih 60 buah hospital panel seluruh Malaysia. Anda tidak perlu membayar bil rawatan terlebih dahulu. Sebaliknya kos rawatan akan dibayar terus ke hospital melalui kemudahan perkhidmatan Hospital Alliance Services (HAS).


-Rawatan sebelum masuk hospital dan selepas keluar hospital

-Penjagaan jururawat di rumah


-Pembedahan balik hari (Day Surgery)

-Rawatan kecemasan pesakit luar untuk kecederaan akibat kemalangan


-Rawatan Dialisis buah pinggang


-Rawatan Kanser

-Jaminan pembaharuan sehingga umur 80 tahun

-Jaminan tiada pembatalan portfolio (Non-Cancellable)


-Faedah NCB : No Claim Bonus kepada sesiapa yang tidak membuat sebarang tuntutan pada tahun itu. Bonus akan dikreditkan dalam akaun pelaburan pemegang polisi pada tahun berikutnya.

-Anda boleh buat pilihan untuk mengenepikan had tahunan...boleh terus claim ikut had seumur hidup. Jadi, kalau ada claim yang besar2....tidak perlu risau mengenai lebihan bil disebabkan had tahunan yang terhad.

Yang penting kita kena tau hak kita sbg pengguna...sb ada kes dimana seorg pesakit kanser yg masih dlm rawatan..policy telah di cancel oleh company ins ...so kalau x pasti dgn ins yg anda ambil sila baca term policy ...

Biqque said...

ha tengok tu my agent dah explain :)

hana said...

ok tak agent ni? boleh bagi no? tengah cari-cari agen yg bagus sebb dah terkena

Biqque said...

hana, dia ok :) kat opis ni sume amik kat dia. so far, sume duit kira cepat la dpt if masuk spital. if u nak, bleh kasi email kat i biqque@yahoo.com nanti i kasi kat u no. hp dia :D ok?

Unknown said...

Salam.saya disini juz nak kongsi sedikit ilmu.. INSURAN? adalah merangkumi life + medical + savings...semua syarikat insuran ada kebaikan dan kekurangan masing2..tapi yang paling penting anda tahu tujuan utama anda amik insuran n memahami polisi yang diambil..semuanya bergantung kepada individu n kemampuan masing2...saya tidak menjual insuran semata2, saya hanya ingin berkongsi pengetahuan bersama anda..(MUHD FAIZ-0174123816 PRUDENTIAL BSN TAKAFUL AGENT)

Subscribe To This Blog