Nuffnang Latest!

Tuesday, October 25, 2011

30 Minit Ustaz Don

Korang layan tak program ni? Program ni macam belajar agama secara interaktif, kat Astro Al-Hijrah, setiap hari Isnin sampai Rabu, pukul 10.30 malam.

First time aku tengok program ni, terus aku berkenan. Pasal apa? Bukan saja pasal muka dia yang hensem sejuk mata memandang dan cakap dia yang kelakar, cara dia mengajar tu sangaaaaaat efektif, macam dia ada betul-betul kat depan kita. Patu dia amik topik semua yang simple. Hari tu pasal tajwid, then cara-cara baca Al-Fatihah, patu cara-cara mandi wajib, skang cara-cara berwudu'. Kira benda yang kita buat dalam kehidupan seharian kita la. Siap whiteboard, double cam, patu repeat berkali-kali siap slow-mo. Untuk orang-orang muda macam aku yang tak berguru ni, sungguh la sesuai.


Don? Nama glamer ke? Tak. Nama penuh dia memang Don. Don Daniyal bin Don Biyajid. He still young tau, 27 tahun. (Dah kawen!) Dia mengajar kat Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor. Though dia muda, cara dia project diri dia memang macam orang berilmu. Dalam dok mengajar tu pun, dia masih bleh mintak maaf, harap ditegur kalo ada salah dah silap. Betapa down to earth nyer orang alim camni. Bukan cam setengah orang, nak menegur, tak "cermin" diri sendri dulu ye dak. (Owh please, ada seketul dua orang camtu kat opis aku.)

Bagus la ada rancangan camni...kira cam memadrasahkan tv secara santai. Dia suka gile buat lawak. Angry bird pun dia jadikan contoh! Hahaha! Sapa-sapa nak call tanya (keraguan atau persoalan) or mencuba (baca quran secara betul) masa on air pun bleh. Call jer 03-22602411 atau 03-22601610. FB pun ada ye, http://www.facebook.com/30minitustazdon

Bak kata Ustaz Don...

"Boleh?"

"Boleh..." 

*Jawabku sambil tersipu-sipu tersenyum sendiri sambil pandang tv.*

10 comments:

azura samsuddin said...

zura pun layan biqque, ritu ustaz don ni penah dtg bg ceramah kat opis kami, dgr nama jer semacam tp tulah org ckp x kenal maka x cinta ... bersahaja je ceramah tp terkesan, mcm dlm tv tu lah ...

dan pasti die mmg sempoi ;)

Unknown said...

Dah layan dari ep 1. Boleh tahan la cara dia nih.. Senang nk paham..

TV ALHIJRAH ni memang bagus la, documentari dia pun byk best2, drama dia pun semua ada pengajaran, artis lelaki pompuan semua kena jaga aurat, takde sentuh2, tak kisah la watak apa skali pun..memang islamic! Bayangkan production kru yg buat drama utk TV ni pun kena jaga solat dan adab..memang tabik spring la kat TV AL-HIJRAH ni..

just.HY said...

biqque BOLEH!

Fatt said...

boleh biqque?

boleh...

hehehe...okla, sbnrnya wlpun aku camni aku suka dgr ceramah. kdg2 kuliah random kat Perak FM pun aku layan...especially kuliah sementara tunggu azan maghrib tu...jiwa kita ni kalau dah keras taknak dgr ceramah agama tu awas2 la...apapun aku suka bila tau kwn2 pun dgr..aku tak penah tgk lagi ceramah ust.don ni...mebi bleh tgk pasni...tq biq!

Biqque said...

zura, best nyer dpt tgk dia ceramah live...

na, tu la cara yang sepatutnya...

john, boleh :) *sipu2 lagi*

fatt, sbb tu aku ckp bukan hak manusia utk judge manusia...nampak je camni, tapi orang tau ke kita solat puasa ceramah sume tu ye dak...aku suka dgr ceramah, serius, best.

satu lagi yg korang sume leh tgk is Liga Ilmu. yg tu pun bagus siap debat2 sume :D

Ely Hasrul said...

byk pahala pg tgk/dgr ceramah. baru2 nih ade ustaz ckp kt aku pahala tgk/dgr ceramah lagik besar dari pahala..

tapi malangnye aku dh lupe dari ape.. hishhh geramnye!!

ditambah geram tvAH aku selalu ade gangguan cam kena petir, mmg ade certain channel xleh tgk. aritu masuk paper ustaz don nehh

SyaNa said...

haah best ustaz ni
kelakar..mmg ensem pn sedap mata memandang
pastu mmg paham la ape dia ajar
mcm yg tajuk mandi wajib tu bile tgk mcm ooooo ade gak benda yg dulu mcm kabur da paham dak
alhamdulillah

MasZuber said...

ala dia dah kawen ke? melepas sudah..;)

kemang~ said...

errr..tak penah tengok...

sbb kat hostel takde astro..


nak kena bakor hostel nmpk gaya nye ni &^%#

@maszuber


amboiiii... nak ngorat ke? hihi

Sofya said...

singgah kejap sini..
sy pun tersuka..
cara penyampaian dia... sempoi..

Subscribe To This Blog