Nuffnang Latest

Monday, September 26, 2011

Christchurch To Ashburton


"THE ROAD TRIP"
FJORDLAND & SOUTHERN PACIFIC EXPERIENCE

Scene Location :
* LCCT

* Christchurch International Airport

* Templeton

* Rolleston

* Dunsandel

* Rakaia

* Ashburton i-Site

Total Distance :
* 100km
* Fuel - NZD30


Setting :
* Dawn - Dark and silent


Character :

* Driver : Shahrul

* Map Reader & Photographer : Biqque

* Extra : Spanish boy, Petrol pump attendant yang kering hati, Makcik toilet

~Page One~
Christchurch To Ashburton : When The Temp Is Sub Zero

On the way to LCCT…20 minutes right after we left home…

“Shoot! We didn’t turn on the alarm!” Hubby mad at himself but he diverted the frustration to me, who secured the main door. “So? Call Kiki!” Thanks to technology that saved our asses. We managed to turn it on and move on.

10 minutes later. “Shoot! I forgot to throw the rubbish!” Pay back time. I screamed to hubby and blamed him since he insisted to cook yesterday. Or else, I must have thrown the rubbish last night. Owh man…I hope it won’t turn to maggots or something…

We took ERL and shuttle bus to LCCT and try to check-in via kiosk by scanning the encrypted image through my iPod Touch. Hell yeah…thanks to AirAsia for creating this machine THAT CANNOT READ THE IMAGE FROM MY IPOD, OR EVEN FROM SOMEONE’S IPHONE WHO WAS TRYING NUMEROUSLY, ON THE NEXT LINE!
We went back to basic and got our documents checked at one corner, and entered the departure hall. We then headed to the airbus and saw, 5 from the 7 seats at the last row were tagged as “Air Crew Rest Area”. Ahhh…no wonder why they changed our seats…next time, don’t buy seats on the right yah!

At this point, leaving Malaysia was the best ever step to take. Leaving behind those crazy tasks and flew to the land of Maori, was indescribable. 6 months of hibernating in Tanah Malaya, just wasn’t my style.

“Any prebook meal?” I was disrupted by the crew. “Ya…can I have nasik lemak Pak Naseer please?” Trying my luck to eat my last nasik lemak of the week.

“Sorry…you ordered international meal…so it will be chicken lasagna…” Aku lepuk jugak minah korea ni kang. Fortunately, the second meal was smoked bbq, which I really like most.

“Eh? These games can’t be launched. Not even a single. What have you done?” Hubby tried his luck to charge me since I was the one who switched it off before the flight took off.

“Ewah ewahhhh…where I know!” Hamik ko direct translation.

So we ended filling up the form and sleeping all the way…
Until…

We saw…not one, but two oval-white-lakes, right down below, which I thought somewhere around Alice Springs, Australia, maybe…? And we slept throughout the way…again…
Until…

We touched down.

Christchurch International Airport
The immigration process was quite easy and fast since we didn’t have anything to declare, not even an instant noodles. Haha! While queuing, we had a chat with one young Spanish boy, who was on semester break, traveled within NZ and Australia, within 6 months, ALONE. Cam lakhanat banyak duit ko! Tapi dia kata dia akan keje kat farm la untuk dapat tido free...bagus nyer experience kan? Brani la ko bai!

The first place that we stopped was the information counter, where we grabbed as much brochures as we can. Then we went to the loo and the tap water was SUPER COLD LIKE SHIT!
Even worst when we went out to look for the rented car! It was super freezing and thanks to Big Value NZ/Omega Car Rental that parked the car at the short term pass, AT THE MOST END OF THE CHRISTCHURCH AIRPORT PARKING! Ye, kitorang kena collect keta tu sendri sebab dah after office hour...so pepandai la nak idup. Dalam keta dia dah siapkan sume form, parking ticket, tire chain, map and such.
Adding up to the limit, we couldn't find the car key! The car key was hid somewhere around the car! Zzzzz…luckily we managed to solve the puzzle. At the same time, there was a guy who was looking for his car key as well. “You should try under the XXXX (undisclosed area)” I said, confidently. Ewahhhh! Ko nak cepat ke tak, sejuk nih!

And guess what…IT DIDN’T STOP THERE! The parking fee was NZD25 and we had NZD100 IN HAND! IT WAS FREAKING 1.00AM AND NO ONE WAS WORKING! We stood next to the pay machine for 5 minutes, tried to figure out what to do.
Then we saw and old Kiwi man who came to pay for his ticket. “Sorry, do you have change for a 100?” Sumpah aku rasa macam peminta sedekah masa ni. Mesti dia ingat kitorang nak pau dia! And he said he didn’t have a change. BUT…he said we can pay the ticket using credit card! AHAH! Credit card pun credit card lahhhhhh!

It was pretty dark that dawn and we had no choice, but to drive to Ashburton. There will be our first pit stop of the trip. “Damn…Chawana said it should be super cantik along the way, with mountains, snow, and sakura-like trees. (Sakura ke?)

Templeton - Rolleston - Dunsandel - Rakaia - Ashburton
We refueled and continued driving, passed by Templeton, Rolleston, Dunsandel, and Rakaia, until we reached Ashburton, and stopped at Mobil. (No pictures were taken along the way, due to the darkness.) We parked next to a dozen of some sort of gas tank, and tried to figure out how to fold the back seats. Ni la bahana nyer nak tido dalam keta kan. Ha, makan la seat tu sampai tinggal lantai.

“Ok, got it! And…it’s written in…Japanese…GREAT!” Mazda Premacy 1.8, Japan made. THANK YOU, JAPANESE. PLEASE TRANSLATE IT TO ENGLISH, THE NEXT TIME YOU THINK OF EXPORTING A CAR YAH?

Well…we managed to fold the back seat but it was super sempit! Aku ok la, kecik. Laki aku dah macam hape lagi dah punya bengkok. Apa lagi, pakai jaket, pakai glove, sarung sleeping bag, booommmmm! Ngantuk weh!

“Brrrrr…brrrrrr….” It was 4.00AM and hubby cannot stand the sub-zero any longer. The lower limbs were numb though the upper limbs were warm and just nice.

“…we have to gerak la…at least, we can turn on the heater…” Hubby tried to persuade me from sleeping like a pig. With half eyes opened, we drove to the town area and stopped at Caltex, for a couple of tea. The lady didn’t allow us to come in. Takut kitorang nak merompak agaknyer.
Well…some discrimination cropped up when she allowed two locals went in. AND WE WERE FREEZING LIKE HELL KAK LUAR NI CIK KAK OIIIII! Takpe…takpe… amik gambar pompuan bogel ni dulu...sebab plat no. keta kitorang sama ngan magazine ni...FHM 818. Cantik kan?

“So…do we continue or…”

“Tapi sayang la…kang tak nampak apa on the way, rugi…”

Ashburton i-Site

We decided to wait for the sun to rise, just right before the clock tower, in front of a public toilet, next to the i-Site! Haha! Makcik cuci toilet tu geleng kepala je tengok banyak botol pecah hasil orang mabuk tak sedar diri semalam. The i-Site still close so no fridge magnet for this place. Dang!

There was no car at all on the road. Shops still closed. Silent...macam Silent of the Lamb gitu. Once in a while, there were trailers and trucks, going south. Town takde la besar mana...besar lagi Simpang Pulai kat Ipoh nun. TAPI CANTIKNYER, 10 kali ganda kowt.

5.00AM, and it was 1 degree. HOI! PATUT LA SEJUK!

And 6.15AM in the morning, the sun was rising, shining brightly, to accompany our journey, to Timaru we shall be.

P/S: Read my travel companion's blog on the same entry, here.

15 holler:

fatt said...

arghhh...bila ko sebut timaru aku rasa nak nangis sbb aku penah duduk situ thn lepas. rindu, small town with heaps of memories. slalu aku akan turun ashburton sbb itu yg paling dekat..aku suka ashburton sbb nama mcm cool gitu..arghh..miss gila tmpt ni. klu u masuk i-site ashburton tryla cari i punya signature dlm guestbook..hahaha

rasa mcm kena toreh2 je hati aku bila ko sebut singgah sini...rindu weh!! T___T

Zilla said...

fatt, aku pun rindu :(

biqque, jgn tempek pic boleh? hati tak tahanla..huhuhu

Biqque said...

fatt, aku nak mencari nama ko tu tak kesampaian sbb aku masuk je sume grab magnet, terus kuar hahaha!

hati ko bak ditoreh2 kan, hati aku ni ko rasa camne??? sumpah aku rasa aku sanggup tinggalkan duniawi ni dah pegi ke NZ (perghhhh)...

zilla, tunggu next2 post, lagiiiii tak tertahan korang hahaha!

BlueEwoke said...

Hahahah sleep like a pig!! tak boleh blah la korang nih..tp kite memang kelako la. Bile ingat balik malam kat Dunedin kite lepak citer balik pasal kejadian..rase nak terguling je hahahah...

Liz Rohaizat said...

kalau pegi sana, aku hanya ingin buat bungee jump!

3plepl8 said...

hmm...mmg sedapla minum teh panas kul 4am kt Ashburton tu...tatkala fajar menyingsing di celah2 ranting pokok perghh...sungguh damai

shah_rule said...

best entry biqque~ nanti leh i refer sbb after this mmg niat nk drive kt sane~ hehe

rindoo gak kt NZ.. place where the heart is.. tetibe~ haha

Ely Hasrul said...

laa dok kt luar caltex tu smpai kul 6? huyuh sehhjukkk tuuuu hihihi.. syg sbb dh gelap kalu idka sure byk gambo cantek leh amik

fatt said...

zilla,
marilah kita bersama2 mengulang lagi...hahaha


biqque,
klu nak carik sign aku ko kena korek buku thn 2010. lol! tah ada lagi ke tak buku tu. kot2 tak ramai org sign bleh la jumpa

tapi kan biq, duduk dgn travel lain rasanya. siyes...ko akan rasa satu perasaan sunyiiiiii yg amat. sunyi sbb keliling ko sume org asing. klu ada kwn yg bleh cakap bahasa yg sama takpe, ini ckp omputih...lain beb

bdk2 @ John said...

Perghhh biqque! kudos utk korang...btw kia ora yah! hahah...dah masuk spring pn still 1 degree....kuar asap x bila ckp?

kat sana mmg gelap kalo mlm2...tp kalo siang mmg cntik. all the way, mmg xleh tido. gonna miss such beautiful sceneries...

owh...how i miss ahsburton. taman die cantikkk bangatttt!!!!

Biqque said...

na, jumpa korang macam tak jumpa setahun! kahkahkah! tah apa2 kita ni...

liz, buat la :D

3plepl8, patu terketar2 menahan sejuk kan? hahaha!

shah_rule, ha kalo nak road trip, bleh la baca post i dgn bdk2...MEMANG RINDU OK! mcm nak duk sana terus jer...sigh...

skin, takde la kejung kat luar tu lama2...gile ko, mati keras kitorang...duk dlm keta gak la...

gile fatt, aku sanggup kot duk sana patu aku travellllllll je satu nz tu kahkahkah! tak yah keje lgsg...(ceh!) takpe, next time pegi, kita suh orang tu korek balik buku lama hahaha!

gile tak gile la tido dlm keta kan...KUAR ASAP WEHHHHHHH! pasal gelap tu mmg gelap gulita...kitorang try masa drive, padam lampu, gile ko! tak nampak jalan! hahaha! gelabah terus on balik. yup, ashburton nyer taman mmg cun la...dpn umah orang pun gile cantik. aku suka tul pokok cam sakura tu...haih tak bleh blah la!

bdk2 @ John said...

Tau xpe...jln dorang mmg gelap giler babas! teringt aku time dr chc - ashburton. konon2 nk bfast kat taman ashburton tu kat pondok. alih2 masuk dlm kete balik. tak tahan sejukkk melampau! hahah........nk angkat barang mknn pn x larat. anyway, nice experience tu tido dlm kete...

fatt said...

klu nak ko buat wwoofing le memandangkan nak wat whv dah takleh (ko dah over 30s). tp aku rasa buat masa ni enuff with nz..aku nak jelajah europe plak 2013..aku silap la 2012 ni beli mcm2 tiket smpai lupa diri...erghhh....pffftt!!!

bila aku nak pi german ni oiiii!!!

Cawan said...

tak kisah laa dh pergi sana ke, pergi sini ke, each journey tu unique.. tak bleh laa nk banding org tu buat ni, buat tu.. as long diri dh merasa enjoy..

aahhh, best nye melancong..

Biqque said...

bdk2, punya kebas jari sampai tak sedar barang jatuh dari tangan hahaha!

fatt, aku terpaksa let go europe sbb japan trip nanti banyak pakai duit (siut la, padahal patutnye europe dulu dgn chawana). takpe weh, tunggu tiket munich, kita sambarrrrrrrrrr! (aku suka history jerman so mmg aku nak sgt gi sana)

cawan, ye la, kena unique skit utk sume orang share cite masing2 kan...yg penting AKU KENA SAMAN KAT SANA! kahkahkah!

Nuffnang Ads

Subscribe To This Blog